fbpx
Trening og Kosthold

5 minutters utstyrsfri treningsøkt

I noen perioder blir ikke ting helt som planlagt og da er det veldig ofte aktivitetsnivået, eller treningen om du vil, vi ofrer og bytter ut med noe annet. Når du sitter hjemme og ikke kommer deg ut på grunn av sovende eller syke barn, eller kanskje du er på hytta nå i vinterferien og har lyst til å trene, men vet ikke helt hva du skal gjøre? Her er en liten økt som passer perfekt for en slik situasjon!

Én runde tar 5 minutter og du kan kjøre så mange runder du vil. Dette er en god økt som ikke tar lang tid og hjelper til med å øke blodsirkulasjonen og kanskje senke skuldrene litt for travle mammaer.

Runden består av følgende øvelser som kjøres i 30 sekunder (per side) unntatt rygghev (1 minutt) hvor vi senker tempo og holder øvelsen litt lengre:

  • Utfall bakover med spark frem
  • Setehev
  • Setehev med ett bein hevet
  • Sveve av føtter med hevet sete
  • Rygghev med nedtrekk av armer
  • Push-ups med armløft
  • Planke med overkroppsrotasjon

I alle øvelsene skal du ha fokus på å stramme opp hele kroppen. Du skal kjenne at du har det jeg liker å kalle «sterke» bevegelser, det er det motsatte av å slenge frem et bein eller en arm om du lurer. Det skal være markert og sterkt!

Å jobbe med kjernemuskulatur, stramme opp rompa på alle liggende øvelser og kjenne hvilke muskler du jobber med gjør at du mest sannsynlig kjenner at øvelsene føles tyngre også. Kjør øvelsene rolig og kontrollert, ta heller flere runder om du ønsker og har mulighet til det.

Håper du liker økta og om du lurer på noe er det bare å spørre!

Svett hilsen fra Bente 🙂