fbpx
Endring av kosthold ga meg et bedre liv!

Endring av kosthold ga meg et bedre liv!

Min personlige mathistorie

Da jeg ble gravid med vår eldstejente, fikk jeg vite at jeg hadde lavt stoffskifte. Ikke visste jeg hva det innebar da og min første tanke var at det ville sikkert forsvinne etter graviditeten. Fastlegen var også lite informert og oppfølgingen ikke særlig god.

Men da jeg ble gravid med minstemann, forverret det seg drastisk. Jeg ble veldig syk og hadde ingen energi. Jeg lå store deler av svangerskapet rett ut i senga hele dagen og prøvde å samle energi som jeg kunne bruke et par timer på vår datter når hun kom hjem fra barnehagen. Jeg byttet fastlege og fikk deretter tett oppfølging fra Aker sykehus, og gikk på høye doser stoffskiftemedisin, men allikevel ble jeg ikke særlig bedre. 

Det bedret seg litt etter fødselen, men jeg slet fortsatt med lite energi og orket nesten ingenting foruten å være sammen med med vår nyfødte sønn og de daglige gjøremålene som hører til. Etterhvert fikk jeg også oftere og oftere magesmerter, særlig rett etter at jeg hadde spist. Noen år senere fikk jeg beskjed om at jeg hadde tydelige indikasjoner på cøliaki, selv om det ikke var noen utslag på blodprøver og gastroskopi. Allikevel ble jeg anbefalt av ernæringsrådgiver å leve som om jeg hadde cøliaki, altså utelukke alt av gluten fra mitt kosthold.

Men, det stoppet dessverre ikke der! I en periode følte jeg meg litt bedre, men 1 år senere var jeg tilbake igjen med masse magesmerter og de forverret seg stadig.
Nye runder med undersøkelser uten at de klarte finne noe.
Etter mye frustrasjon, kom jeg over noen artikler om IBS (irritabel tarmsyndrom) og kunne fastslå at dette lignet veldig på mine sympomer. 
Ingenting å tape, siden legene uansett ikke kunne finne ut hva som feiler magen min, så i 1.juli 2017 startet jeg på lav Fodmap kosthold, og en ny verden åpnet seg for meg!!
Jeg som trodde jeg spiste relativt sunt, spiste allikevel helt feil ift. hva min kropp tålte. Etter en lengre periode hvor jeg gikk på en streng Fodmap-diett og utelukket en del matsorter, forsvant magesmertene etterhvert og oppblåstheten ble mer eller mindre borte. I dag vet jeg i større grad hva jeg overhodet ikke tåler og hva jeg kan spise litt av. 

Foto: privat

Bildene er tatt med 6 dagers mellomrom, før og etter Low Fodmap- diett! 

Etter at jeg forandret kostholdet oppstod det en verden for meg. Energien kom etterhvert tilbake og jeg kunne leve et relativt normalt liv igjen. Men det å skulle kutte ut såpass mange ting fra et normalt kosthold, som jeg måtte de første ukene, har ikke bare vært enkelt. Jeg har alltid vært glad i å lage mat, men jeg følte plutselig at all motivasjon og inspirasjon forsvant. Jeg fant en gruppe på Facebook for de som lever på Low Fodmap, og der fikk jeg mye støtte, råd og tips!
Det beste tipset jeg fikk, i perioden hvor jeg var mest frustrert over alt jeg ikke kunne spise var:
 "Du må snu det om og tenke på alt du faktisk KAN spise og at du nå kommer til å spise mye "renere"  
Og ja, det var faktisk veldig mye jeg kunne spise og ikke minst er det godt å tenke på at jeg spiser veldig "ren" mat uten tilsetningsstoffer. Selv lager jeg ikke to middager. Familien min spiser det samme som meg, bortsett fra når vi har pasta, da lager jeg to varianter, men barna håper alltid at det blir igjen noen rester fra min pasta, sånn at de kan få den:-)

Min erfaring nå er at dette er mye lettere enn jeg hadde trodd. Noen enkle oppskrifter har forenklet mitt kosthold og blitt mine følgesvenner, for alt handler om jo egentlig om vaner, og det å ikke komplisere ting for mye. 

Jeg skriver dette kun for at det kanskje kan være en inspirasjon og motivasjon til deg som også opplever frustrasjon rundt det å leve med utfordringer i kostholdet og hvordan man skal kombinere dette med et familieliv og en hektisk hverdag.

Jeg vil også legge jeg ut enkle oppskrifter, frokostinspirasjon og middagstips som er raske å lage og andre tips som gir deg den energien du trenger i hverdagen. MEN, jeg er ingen kokk eller matblogger, men jeg har alltid vært glad i å lage mat, selv om jeg ikke har prioriterer å bruke så mye tid på det for øyeblikket. Jeg lar meg ofte inspirere av ulike oppskrifter, men lager gjerne en egen vri ut av det og tar det jeg har i kjøleskapet den dagen. Jeg liker å sette sammen ulike ting ut fra det jeg har i skapet, og ofte blir det en god oppskrift ut av det (så lenge jeg husker å skrive den ned;-)) Mange av disse oppskriftene jeg deler her på siden, har jeg "funnet på" selv, noen av de har jeg blitt inspirert av andre, og noen har jeg kommet over, som er så bra at jeg bare MÅ dele med dere. Om ikke det er mine oppskrifter, vil jeg kreditere den som har laget den og linke opp til siden deres.
Dette er ingen side med kun Low Fodmap oppskrifter, eller kun glutenfrie oppskrifter etc., men de fleste oppskrifter kan du med enkle grep tilpasse dine egne allergier. Oppskriftene finner du her

Send meg gjerne tips og oppskrifter om du har noen du har lyst til å dele, så kan jeg kanskje legge den ut her til inspirasjon til oss alle sammen? Gleder meg til å høre fra deg!

Klem Janne:-)

Back to Top