fbpx
DEG

Sånn bevarer du energien gjennom høsten!

Hverdagen er tilbake for fullt og stresset er rett rundt hjørnet, klar til å overfalle oss fullstending. Skal vi klare å holde det gående gjennom hele høsten, uten å gå rett i bakken, kan det være lurt å fokusere på de tingene som kan opprettholde energien din.  Her deler jeg derfor 7 tips til hvordan du bevarer energien gjennom høsten.

1.Vær tilstede!
Vi, og da spesielt kvinner, bruker mye tid på å tenke på hva som har vært, f.eks. hva som skjedde på jobben i dag, eller kommentarer man fikk i løpet av dagen eller tilbakemeldinger fra sjefen elle andre små og store ting. Vi bruker også veldig mye tid på å tenke på hva som venter oss. Gruer oss til et møte vi skal ha neste dag, eller til å treffe enkelte personer, eller planlegger i hodet vårt de neste stegene vi vil ta. Veldig sjelden er vi egentlig tilstede her og nå. Å være tilgjengelig er ikke det samme som det å være tilstede. Vi må aktivt lytte til de vi snakker med, enten det er en kollega, partneren vår eller barna våre. Det som har vært får vi ikke gjort noe med, og hvis du trenger å forberede deg til morgendagens møte, sett av en halvtime til det og få det ut av verden, sånn at du deretter kan fokusere på å være tilstede med de du er sammen med.

2. Få nok søvn!
Søvn er nøkkelen til veldig mye. Skal du oppnå resultater både på jobb, trening eller andre arenaer, er du avhengig av å få nok søvn og hvile. Når kroppen er trøtt og sliten, går produktiviteten og effektiviteten ned. Det tar lang tid før du kommer ordentlig i gang og ting går rett og slett litt saktere. I tillegg vil du ofte oppleve at du blir veldig trøtt og energiløs utpå dagen. Legg deg til samme tid hver dag og pass på å få nok timer på øyet, så vil også produktiviteten gå opp og hodet vil være mye klarere.

3. Kutt ned på SoMe
Om vi sitter på bussen eller venter på at poden skal bli ferdig på trening, har vi ofte en tendens til å ta frem telefonen og surfe rundt på Facebook, Instagram eller andre Sosiale Media. Du blir sugd inn i den ene historien eller linken etter den andre. Før du vet ordet av det, er du fremme på din holdeplass eller poden kommer løpende etter treningen sin, og du har brukt all den ledige tiden på å oppdatere deg på andre sitt liv.
Benytt heller tiden til å få unna ting som står på ”to-do-lista” di, som f.eks å skrive handleliste, ukeshandle hvis du bestiller mat på nett, eller du kan ta en treningsøkt selv. 
Om du vil ha mest mulig ut av tiden din og bli mer produktiv, handler det ofte om å finne disse små lukene i hverdagen og bruke den tiden konstruktivt.

4. Tren
Trening gir som kjent energi, men visste du at de beste ideene ofte dukker opp i en treningsøkt? Når du kobler ut og lar tankene fare, vil du ofte oppleve at de gode ideer og løsninger plutselig kommer til deg. I tillegg har du selvfølgelig de helsemessige gevinstene, samt at du vil få mer overskudd og kjenne deg sterkere både fysisk og mentalt.

5. Spis sunt og drikk vann!
Ja, sunn mat og drikke er ingen myte! 
I stressperioder, og særlig også nå når høsten er her og kveldene blir mørkere, er det lett å velge raske og usunne løsninger. En sjokolade er både godt og kjapt å hive i seg. Man kan få en energiboost, men sannheten er at sukker gjør at du også ganske raskt mister energien igjen og blir enda trøttere enn før du spiste den sjokoladen. Velger du litt sunnere alternativ hver dag, vil også energien holde mye lenger gjennom uka. Ha heller sunne alternativer tilgjengelig når energinivået synker, så opprettholder du produktiviteten mye lenger.
Nøtter, frukt og rosiner er næringsrike, sunne og gode alternativ når du trenger litt ekstra påfyll

6. Koble deg mentalt av når du går fra jobb!
Når du går fra jobben, lag deg en rutine på å koble deg av mentalt.
Gå deg en tur, ta en treningsøkt, mediter, eller hør litt musikk som gjør deg glad. 
Velg det som fungerer best for deg, men koble fra, tøm hodet og ikke dra med deg jobben hjem (med mindre du skal jobbe hjemmefra noen timer). 
Mange av oss, særlig jenter, drar med seg bekymringer, tanker og ting som har oppstått i løpet av dagen, med seg hjem og bruker mye energi på å bekymre seg.
Det du allikevel ikke får gjort noe med før neste dag, bør du la ligge til neste dag.

7. Lag deg gode vaner!
Lag deg morgenrutiner! F.eks. stå opp til samme tid hver dag, drikk grønn juice, tren. Gjør det som passer best for deg. Gjør du det samme hver dag, har du en kontinuitet på de faste oppgavene, noe som etterhvert vil gå på automatikk.
Gode vaner gjør at du i stressete perioder vil kunne støtte seg til disse og opprettholde effektiviteten.

Foto: Fotolia