fbpx
Raskere i gjenge igjen etter ferien

Raskere i gjenge igjen etter ferien

Rutiner er et kjedelig begrep og vi forbinder det også ofte med noe kjedelig, men det å ha gode rutiner for barn er allikevel viktig, og enda viktigere blir det når de begynner på skolen.
Men, gode rutiner tidlig, legger grunnlaget for god utvikling og ikke minst et godt læringsgrunnlag. Og nok søvn er som kjent, veldig viktig for at de skal kunne ta innover seg kunnskapen de lærer.


Å gå fra å være i feriemodus i flere uker til å brått starte hverdagen igjen, vet vi voksne også hvor tungt og tøft kan være. Og det er ikke noe annerledes for barna. Fra å kunne være hjemme å slappe av, sove til de våkner, ta det med ro på morgenen, må de nå stå opp til et visst klokkeslett, få i seg frokost og være på skolen før skoleklokka ringer inn til første time.

Plutselig må de forholde seg til tidspunkt og ikke komme for sent. Det innebærer at det kan bli mye stress, både for deg som forelder og for barna, om man ikke får inn noen gode rutiner i hverdagen. 

Det kan være lurt å begynne å øve litt i forkant, og prøve å lage overgangen så myk som mulig.  

Gode kveldsrutiner og morgenrutiner er da viktige å få på plass ganske raskt og helst før skolestart. Det sparer både deg selv for mye stress og overgangen for barna blir ikke så tøff når de får noen dager på seg til å øve seg før det virkelig er alvor. 

For å få inn gode kveldsrutiner, er det viktig at barna får lagt seg til ca. samme tid hver dag, og at de får tid til å roe ned og forberede seg på at det faktisk er kvelden. 

En vane kan være å  la barna bade eller dusje før de legger seg. Det varme vannet gjør at de slapper av og kommer lettere til ro. En annen hyggelig ting kan være å lese litt på sengekanten før barnet sovner. Det finnes mange måter å gjøre det på, og barn er forskjellig, men det viktigste er å gjøre de det samme hver dag. Legger de seg til samme tid hver dag, vil de etterhvert kjenne at de blir trøtte omtrent på det tidspunktet de pleier å gjøre seg klar for kvelden, og rutinene hjelper kroppen til å finne riktig ”kveldsmodus”. 

Foto: Fotolia

Har barna vært oppe litt seinere i ferien og fått lov å sove så lenge de vil, kan det ta et par dager før de kommer ordentlig inn i rytmen. Men vekk barna da til det tidspunktet de vanligvis skal opp, og la de legge seg til det tidspunktet de vanligvis skal, selv om det betyr at de ikke sovner med en gang. 


Vil du vite om hvordan du kan bruke planlegging av hverdagen for å spare mer tid?



Back to Top